Fryzury, które zmieniły świat!

Fryzury, które zmieniły świat!

Włosy są symbolem piękna, seksu i władzy. Odmładzają, przyciągają  uwagę. Oryginalne i odważne fryzury pomagają w karierze, tworzą legendę i zapewniają sławę. Wszystkie słynne kobiety: aktorki, celebrytki czy głowy państw, znają moc fryzjerskich metamorfoz.

Reklama

Marylin Monroe, Margaret Thatcher, Demi Moore czy Maria Peszek należą do kobiet, które z fryzur zrobiły swój znak rozpoznawczy. Umiejętnie wykorzystują włosy, by kreować siebie, demonstrować osobowość, siłę i seksapil. Zmienioną fryzurą oznajmiają światu, że pożegnały jakiś etap życia i rozpoczynają nowy.

Ich patronką, która ponad sto lat temu dzięki włosom zyskała nowe życie, jest Eva Lavallièr – słynna francuska aktorka i pierwsza kobieta, która nosiła fryzurę na „chłopczycę”. Rewolucyjne strzyżenie à la garcon zaproponował jej Antoine, stylista pochodzący z Sieradza. Na początku XX wieku przeprowadził na kobiecych głowach rewolucję. Ścinał pukle, farbował, budował rzeźby z włosów. Swój wizerunek i reputację powierzyły mu: Greta Garbo, Marlena Dietrich, Pola Negri, Brigitte Bardot, a nawet koronowane głowy.

Polak pokazał światu, że kreując image trzeba ryzykować. Był prekursorem spektakularnych metamorfoz.  Jego dokonania zainspirowały twórców Sieradz Open Hair Festival, którego 5. edycja odbędzie się w jego rodzinnym mieście – Sieradzu 19-21 lipca. W tym roku wydarzeniu towarzyszy hasło „Magia fryzjerstwa” i celebracja głośnych fryzjerskich przemian.

Eva Lavalliere_Sieradz_Open_Hair_FestivalEva Lavallièr
Narodziny chłopczycy
Paryż, 1909 r.

Wielka francuska aktorka w 1909 r. była już po czterdziestce, a jej kariera przygasała. Szansą powrotu na szczyt okazała się propozycja zagrania 18-latki. Gwiazda wezwała na pomoc Antoine’a - odmłodził ją ścinając włosy na krótko. Ta pierwsza w historii fryzura „na chłopczycę” była przełomowym momentem w karierze obojga. Lavallièr w nowej roli i fryzurze odniosła oszałamiający sukces. A Cierplikowski nie mógł opędzić się od klientek, które chciały zyskać młodość i być na czasie za sprawą jego nożyczek. Fryzura à la garcon pozostaje przebojem do dziś.

Marylin Monroe
Mężczyźni wolą blondynki
Hollywood, lata 40 XX wieku.

PHPS 267066

Jeszcze jako Norma Jean Naker weszła do renomowanego salonu Frank & Joseph i zapytała, czy da się coś zrobić, by jej włosy wyglądały lepiej podczas sesji reklamowej szamponu. Fryzjerzy wyprostowali je i trochę rozjaśnili. Zachwycona aktorka wkrótce zmieniła się z brunetki w blondynkę. Jej mocno kręcone włosy były zawsze prostowane i układane w miękkie loki. Fryzura stała się nieśmiertelnym uosobieniem kobiecej zmysłowości. A seksowna ikona Marylin okazała się silniejsza niż jej prawdziwa osobowość.

Margaret Thatcher
Kobieca siła w męskim świecie
Wielka Brytania, lata 70. XX wieku.

Pierwsza kobieta premier w historii Europy dbała, by jej wizerunek odzwierciedlał twardy i nieustępliwy styl sprawowania polityki. Małe torebki, sznury pereł, malowane czerwoną szminką usta, słynne kostiumy, a wreszcie nienagannie ułożone włosy – czyniły z niej Żelazną Damę w świecie zdominowanym przez mężczyzn.

Włosy układała  tak, by odsłaniały i uwydatniały jej surową twarz i „spojrzenie Kaliguli”. Fryzura, usztywniana lakierem do włosów, nie miała prawa drgnąć – niczym hełm walecznej pani premier. Tylko raz, na okręcie płynącym na Falklandy, wiatr naruszył jej fryzurę. To się nigdy więcej nie powtórzyło.

'GI Jane'  Movie StillsDemi Moore
Włosy warte roli
Los Angeles, lata 90. XX wieku.

Po zmysłowych rolach w „Striptease” i „Niemoralnej propozycji” była jedną z najpopularniejszych i najlepiej opłacanych aktorek USA. Wtedy podjęła wyzwanie. Dla roli „G.I. Jane” przeszła radykalną fizyczną metamorfozę - miesiące morderczych treningów i ćwiczeń sprawnościowych, by na ekranie wyglądać jak żołnierka nie ustępująca najtwardszym facetom. W kluczowej scenie filmu Demi własnoręcznie ogoliła sobie głowę, tuż przy skórze. Udowodniła konserwatystom z Hollywood, że nie boi się używać ciała jak narzędzia. Uwolniła się od etykiety seksbomby i zyskała podziw za stworzenie przekonującej postaci.

Maria Peszek
Prowokująca głowa
Polska, 2012 r.

Artystka i performerka, która budzi kontrowersje. Z każdą kolejną płytą pokazuje światu nowe wcielenie i fryzurę. Ciało jest jej sposobem manifestowania siebie, poglądów i emocji. W 2008 r. ukazała się „maria Awaria”, a Peszek śpiewała o sztucznie kreowanym kanonie kobiecego piękna, w którym się nie mieści. Krótka męska fryzura była znakiem walki ze stereotypami.
We wrześniu 2012 r. po długim milczeniu wydała osobistą płytę „Jezus Maria Peszek”, na której śpiewa m.in. o tym, że nie chce mieć dzieci ani umierać za ojczyznę. Nowym wyznaniom towarzyszył chłopięcy wizerunek – fryzura „garnek”  oraz sportowe stroje. Peszek szokuje, jak przed stu lat Eva Lavallièr.

Pokaz „Magia fryzjerstwa” prezentujący futurystyczne przemiany aktorek – Ady Fijał i Mai Bohosiewicz odbędzie się 21 lipca podczas Sieradz Open Hair Festival. Więcej TUTAJ

 

Reklama
Reklama